NA CZASIE
    Musisz zainstalować Jetpack plugin i włączyć "Statystyki".

47 lat minęło odkąd liga NBA otrzymała nowe życie w postaci loga zaprojektowanego przez firmę designerską znaną pod szyldem Siegel+Gale. Projektanci przypominają, jak dużym wyzwaniem było stworzenie logotypu, który aktualnie generuje zysk blisko 3 miliardów dolarów rocznie.

„Wykorzystując sylwetkę Jerry’ego Westa wiedzieliśmy, że organizacja nie chciała zindywidualizować swojego logotypu. Chodziło bardziej o instytucjonalne podejście do projektu niż przedstawianie określonego gracza. Myślę, że udało nam się to uzyskać.” [Alan Siegel]

W 1969 roku National Basketball Association – znana dzisiaj, jako NBA toczyła walkę z Amerykańskim Związkiem Koszykówki o to, kto będzie rządził basketem u naszych zachodnich sąsiadów zza oceanu. Gra rozgrywała się o setki fanów, graczy, media oraz rzecz jasna jeśli sport przyciągnie większą liczbę odbiorców – grube miliony do zgarnięcia. W porównaniu do NBA, ABA rządziła się zupełnie innymi prawami i bardziej widowiskowym stylem gry, jak na tamte czasy.

Mimo wszystko NBA znano już za swój charakter i ówczesnego charyzmatycznego komisarza ligi – J. Waltera Kennedy’ego, który miał odpowiedź: „Nasza liga powinna zostać ogólnokrajową, jak MLB dla baseballu.” Żeby to osiągnąć i na dobre zamknąć spór organizacja potrzebowała loga, które miało być ikoną, zawierać patriotyczne elementy oraz było łatwo przyswajalne dla rynku Amerykańskiego w postaci koszulek, czapek, toreb i niezliczonych akcesoriów przeznaczonych do sprzedaży. Pokrótce – logo miało być proste i ładne.

nba_logo

Z pomocą liga zwróciła się do Alana Siegela – założyciela firmy Siegel+Gale, która miała na swoim koncie już projekt loga dla MLB. Siegel był wielkim fanem koszykówki. Szukając inspiracji przeglądał numery Sport magazine. Jego uwagę przyciągnęła sylwetka Jerry’ego Westa. Jak opisuje – była dynamiczna, pionowa i obrazowała esencję gry, jaką jest koszykówka. W niecałą godzinę Siegel i jego partner Bob Gale zamienili fotkę na szkic z niebieskim i czerwonym kolorem w tle – tak samo, jak w przypadku MLB. Logotyp zawierał także nazwę organizacji, by rozwiać wszelkie wątpliwości.

Po dziś dzień logo, które przygotowano jest symbolem sportu i Amerykańskiej kultury. Nawet Ci, którzy nie interesują się koszykówką zapewne rozpoznają je z reklamówek, piłek, czy chociażby telewizyjnych transmisji. O Michaelu Jordanie przypominać nie trzeba, bo to ogólnoświatowy symbol najlepszej ligi koszykarskiej świata mimo, że to nie jego sylwetkę przedstawiono w logotypie.

rabat

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany